Dag 4 t/m 8

24 juli 2018

Er is veel in te halen met het reisdagboek! De afgelopen dagen is er zo veel gebeurd en alles gaat zo snel dat je soms alweer dingen vergeet..dus hier de update . Hanoi was onze eerste stop in Vietnam en dat was meteen een confrontatie hoe ontzettend druk de steden hier zijn. We hadden na het fiasco van 'the flipside hostel' een leuk hotel gevonden- the Serependity. Een net middenklasse hotel in 'the old quarter'met een ' Chinese inrichting' . De vrouwelijke manager was heel erg vriendelijk. Ze vroeg aan mij hoe ik het vond om een zoon te hebben. Ik kon haar vraag niet helemaal plaatsen, maar begreep van haar dat het in Vietnam nog steeds zo is, dat het hebben van een zoon heel belangrijk is. Hij moet nl later voor zijn ouders zorgen. Zij had 2 dochters en maakte zich daarom zorgen. Een jongen staat sowieso veel hoger in aanzien. De emancipatie heeft hier dus nog niet zo z'n intrede gehad! De max 2 kinderen regel geldt ook nog steeds (net zoals in China!) maar dan alleen als je ouders voor de overheid werken. In ons geval had Lizz er dan gewoon niet geweest !! Alle anderen mogen overigens wel ongelimiteerd kinderen krijgen.

We zijn rondgeleid door Hanoi door 2 studentes Rose &  Nyn via Hanoikids. Super leuk omdat je van hun veel meer inside informatie krijgt en zij ook meteen met Luna en Lizz op insta vrienden konden 😀 De laatste modetrends konden ook worden uitgewisseld.. We zijn naar de Hoa Lo prison geweest en het mausoleum van Ho Chi Minh, dé meest belangrijke leider van Vietnam. De gevangenis maakte veel indruk, vooral hoe de Franse kolonisten hier barbaars tekeer zijn gegaan en heel veel boeddhistische tempels hebben platgegooid en mensen hebben gemarteld. Nog geen 20 jaar later kwam de Vietnam oorlog erover heen.. De mensen kijken allemaal erg vooruit en willen ook graag toekomstgericht denken. Ze komen over als een positief. hard werkend volk en dat werpt ook z'n vruchten af.

Het was weekend dus alle Vietnamezen gingen uit! Het leek wel kermis, overal muziek, dansende mensen en overal staan of zitten mensen te eten. Luna is hier een soort supermodel en heeft met haar blonde haren veel bekijks. We hebben een avond in soort Vietnamese wok gegeten, Cha ca Cha. Hier werd 1 gerecht gereserveerd, trang (kabeljauwachtige vis met curry, dille, lente-ui, en koriander en die wok je dan zelf aan tafel. Hele families aan lange tafels en dan zaten wij daar als enige blankies tussen., super leuk en lekker !!

De volgende ochtend werden we opgepikt met een busje om naar Halong Bay te gaan. Dat is de hotspot van Vietnam. 'Frank' ontving ons als host. We zaten met z'n 22-en op de Rosa Cruise. Ondanks dat het zo ontzettend toeristisch en er met tientallen of misschien wel honderden boten in deze baai wordt gevaren, was het zeker a once in a  lifetime experience. Morgen schrijf ik weer verder!!

1. Dave:
    25 juli 2018
    Wat kan jij/jullie leuk schrijven, ....ben benieuwd naar het volgende reisverslag.