HCMC

5 augustus 2018 - Bến Thành, Vietnam

Zondag 5 aug.’18

HCMC ofwel Ho Chi Minh City, voorheen Saigon. Daar zijn we inmiddels aanbeland sinds afgelopen woensdag 1 aug. 19:00 uur. Hiervoor vlogen we vanaf Danang ( 30 km boven Hoi An in het midden van Vietnam) met Jetstar Pacific in 1:50 uur. Alhoewel Alwin de voorkeur voor trein had, wat 22 uur in dit geval toch geen optie was..

Deze stad verschilt enorm van het ‘communistische’ noorden en is meer kapitalistisch ingesteld en ook iets beter georganiseerd. Je merkt het meteen in het verkeer waar ze bijvoorbeeld verschillende rijbanen hebben gemaakt voor auto’s en scooters en stoplichten. Niet dat ze ook voorrang geven aan voetgangers, maar het schept enige orde in de chaos. Er wonen in HCMC  13 miljoen mensen waarvan bijna 10 miljoen een ‘motorbike’ heeft. Het is een stad van uitersten die herinnert aan de tijd dat het een kolonie van Frankrijk was, met een soort Champs Elysees met Gucci, Hermès en Versace en ook de smalle drukke straten met veel afval, straat verkopers en koffietentjes. De koffie is hier goed te drinken met condenseert milk of de iced versie. We hebben eerst 2 nachten overnacht in het zakelijke district van de stad. Vanaf het vliegtuig zagen we een hele hoge prachtig verlichte toren staan, Laten we hier nu net achter verblijven in ‘Landmark 2’. Een toren met 60 verdiepingen, waarin vnl. rijkeren wonen.  Het gezin verblijft in een enorm appartementen complex met allerlei voorzieningen (school, fitness, supermarkt, zwembad etc) en de man werkt bij een multi-national oid. Ons appartement verhuurden we dus ‘onder’ via booking.com en zat op de 39e verdieping, je oren suisden gewoon als je in de lift stond. Bij aankomst moest er eerst een kennis van de eigenaar ingevlogen worden om ons van de keycard te voorzien. Hyper modern ingericht, met overal tv schermen én met een geweldig uitzicht ! Het enige minpuntje was dat het enorm stonk naar riool in het appartement en dit ook niet wegging na een halve fles schoonmaakmiddel...          ‘s Avonds zijn we nog even naar de dichtsbijzijnde mall geweest. Met een entree met Bentley en Lamborghini en een overdekte schaatsbaan kun je je voorstelllen dat er hier genoeg te zien was. Afgelopen dagen hebben we de stad vooral te voet ontdekt en met de taxi.  We hebben het ‘war reminants museum’ bezocht, wat erg indrukwekkend was. Na 2 dagen van de luxe te hebben genoten (met fitness & zwembad!) zijn we naar district 1 verkast, midden in het centrum. Het Polygon hotel, recht t.o de Ben Tangh market. Dit is dé overdekte markt van HCMC. Hier worden wel hele agressieve verkooptechnieken gehanteerd! Luna had haar zinnen gezet op een T-shirt maar wilde ‘gewoon even kijken’...daar doen ze alleen niet aan. Ze werd bijna in de houdgreep genomen en er ging een medestander voor staan zodat ze gewoonweg niet om dit geweldige aanbod heen kon ;) toen ze zich toch losgewrongen had, pakte de verkoopster mij nog even heel stevig bij mijn pols vast om te benadrukken dat ze het écht moest nemen.. toen zijn we maar naar buiten gevlucht met z’n allen. Vanmorgen zijn we om 8:00 uur vertrokken naar de Cu Chi tunnels, ong. 70 km ten noord westen van HCMC, waar een groot gedeelte van de Vietnam oorlog met de VS uitgevochten is. De Vietcong (vanuit het communistische noorden ) hadden een heel tunnel netwerk aangelegd, waar ze zich ‘verstopten’ en waardoor ze uiteindelijk niet konen won verslagen ondanks de zware bewapening van de Amerikanen, die dachten het wel even plat te bombarderen. Vooral de chemische wapens hebben en napalm hebben veel blijvende schade aangericht. Met veel gehandicapten en vervuiling van de grond. Wat dan wel weer bijzonder is dat mbo de Amerikanen en andere landen er veel schoongemaakt is. Nog steeds blijken er grote tegenstellingen tussen het Noorden en Zuiden en mogen ze elkaar niet. Maar verschillen worden wel getolereerd. Morgen vertrekken we uit Saigon naar Vung Tau aan het strand. Nog 3 dagen relaxen en dan terug naar HCMC 🛫en via Bangkok, Doha naar Brussel

1. Elvi:
    5 augustus 2018
    Weer een mooi verhaal . Veel plezier nog de laatste dagen 🐟🐟🐟
  2. Marina:
    5 augustus 2018
    Hoi allemaal weer helemaal op de hoogte .wat een indrukken
    Gelukkig de laatste 3 dagen wat relax aan het strand enz.
    Leuk dat ik Lin en Alwin nog op de chat gezien heb.
    Een goede reis verder en tot in ons kikker landje
    Xxxx dikke kus. Grand
  3. Mars:
    6 augustus 2018
    Mooie reis hoor! We zijn benieuwd naar alle foto’s!
    Grt van de Snatertjes
    Xxx